Ingatlanfelkészítési kisokos tudatos eladóknak

Minden lakásban benne van a csoda!

Minden lakásban benne van a csoda!

Home Staging vs. lakberendezés

Miben hasonlít vagy tér el az eladásra való felkészítés a klasszikus lakberendezéstől

2019. szeptember 16. - Biró Csilla

Amikor valaki életében először hall a Home Staging szemléletről, sokszor elsőre csak annyit ért belőle, hogy ennek az egésznek köze van a lakások berendezéséhez. Ha azonban megismerkedünk a Home Staging részleteivel, látni fogjuk, hogy sok mindenben különbözik a klasszikus értelemben vett lakberendezéstől. Mai bejegyzésemben sorra veszem, miben más egy lakberendező és egy home stager munkája, milyen hasonlóságok és különbségek vannak a két terület között.

Cél a tulajdonos szemszögéből

A home staging - szó szerint vett fordításban - a lakás színpadra állítását jelenti. Azért kapta ezt a találó elnevezést, mivel a módszer segítségével átalakítjuk, felkészítjük  lakásunkat eladásra/kiadásra. Itt a lakásunkra, mint termékre tekintünk. Célunk, hogy az elkészült ingatlan ne a tulajdonos, sokkal inkább a potenciális vásárlói célcsoport álomotthonát testesítse meg.

82424.jpg

Ezzel szemben egy lakberendezőnek arra kell törekednie, hogy az adott ingatlant a tulajdonos elképzeléseihez, életritmusához, életkörülményeihez igazítsa. Ő nem egy szélesebb értelemben vett célcsoport, csupán egyetlen megbízó (és annak családja) elvárásaira fókuszál, a lakás berendezését az ő elképzelései mentén hajtja végre.

Igények – optimálistól a speciálisig

Egy eladó lakás felkészítésekor az elkészült ingatlan célja, hogy általános igényeket elégítsen ki. Fontos, hogy az eladó lakásba lépve támpontot kapjon a vevő fantáziája. Nem szükséges, hogy kész megoldások várják, funkciónak megfelelően, a teret érzékeltető néhány bútor, az otthonosságot árasztó színek és dekorációk már elegendőek, hogy valaki akár az első alkalommal beleszeressen a megtekintett lakásba. A home staging eredményeként egy vonzó,  üres vászon jön létre, amit majd a későbbi vásárló tölt meg tartalommal a saját igényeire szabva.

Lakberendezőt viszont sokszor éppen speciális, az átlagtól eltérő igényekkel keresnek fel megrendelők. Előfordul, hogy nagyon konkrét elképzeléssel érkeznek, de olyan is akad, aki csak egy kényelmes, a saját életstílusához igazodó, nagybetűs otthont szeretne, a részleteket pedig a szakember kreativitására bízza. Ilyenkor minden esetben felmérjük, hányan költöznek a lakásba, milyen életvitelt folytatnak (mennyit tartózkodnak a lakásban, dolgoznak-e otthon, mennyit főznek, néznek-e TV-t stb.), vannak-e állataik, speciális hobbijuk, mennyi személyes tárgyuk, ruhájuk, könyvük van, amit a lakásban szeretnének elhelyezni?! Ha vannak gyerekek is, kiemelten kell figyelni az ő nyugalmukra és biztonságukra is.

Színek – tárgyak –bútorok

A Home Staging szellemében felkészített lakásokban arra törekszünk, hogy a kiválasztott színek, bútorok ne legyenek nagyon egyediek, az eladó személyes tárgyait pedig minden esetben eltávolítjuk a terekből. Mivel a vevők a lehető legvilágosabb, legtágasabb lakást keresik, a falak és a berendezés színeinél egységesen a világosabb, melegséget sugalló, térérzetet növelő árnyalatokat preferáljuk. A bútorok kiválasztásánál is a nagy terek megtartására törekszünk, a helyiségekbe csak néhány, a funkciókat éppen kijelölő bútort tervezünk.

Cserébe a lakberendező színek, anyagok, formák széles tárházából válogathat. Elsődleges szűrő természetesen a megrendelő elképzelése, aki az általa megálmodott stílust szeretné viszontlátni az elkészült lakáson. Itt viszont beleférnek merész választások, szokatlan színek, egyedi megoldások is. A berendezésnél nem elsősorban a tágas terek megtartása dominál, a helyiségeket a tulajdonosok életritmusához igazodva bútorozzák be. Ha sok a személyes tárgy, egyedi tárolómegoldások is helyet kapnak, ha viszont kicsi az alapterület, galériák, dobogók, szekrényágyak segíthetnek a tér növelésében, összhangban a megrendelő elvárásaival.

modern.jpg

Költségek – határidők - megtérülés

Ez a hármas nagy szerepet játszik a home staging szemléletnél, hiszen már az első tanácsadáson tisztázni kell, mekkora összeget szán a tulajdonos lakásának felkészítésére, illetve ettől a befektetéstől mekkora értéknövekedést remél. Kerülni kell a feleslegesen elköltött forintokat, csak olyan munkálatokat szabad elvégezni, olyan bútorokat lehet megvásárolni, ami a későbbiekben segíteni fogja az eladást. Nagy hangsúlyt kapnak még a határidők, hiszen sok esetben az eladott lakás vételárát új ingatlan megvásárlására szeretné fordítani a tulajdonos, ebben az esetben viszont a felkészített lakás értékesítésének adott határidőn belül meg kell történnie.

Ezzel szemben a lakberendező némileg rugalmasabb költségvetéssel gazdálkodik. A megvásárolt tárgyak és bútorok itt nem egy befektetés részei, inkább a tulajdonosnak okoznak örömet. Ebben az esetben könnyebben költünk egy drágább kanapéra vagy egy minőségi háztartási gépre, hiszen akár hosszú évekig lesz majd lakásunk dísze, ahol a mindennapjaink jelentős részét töltjük. Egy lakberendezői projektben a határidők is némileg rugalmasabbak, hiszen sok esetben nincs raktáron a kiválasztott tapéta vagy egyedileg gyártatjuk a bútorok egy részét. Sokszor nem is áll még a kezdetekkor rendelkezésünkre a bebútorozáshoz szükséges teljes összeg, így előfordul, hogy fontossági sorrendben vagy egyszerűen helyiségenként haladunk a megvalósításban.

clock.jpgKépek forrása: www.freepik.com

A bejegyzés trackback címe:

https://birocsillahomestaging.blog.hu/api/trackback/id/tr1415109550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása